مقالات

معرفی تفاوت‌های شیرآلات سنتی و جدید

معرفی تفاوت‌های‌ شیرآلات سنتی و جدید

همانطور که می‌دانید با گذشت زمان و پیشرفت علم و تکنولوژی همه وسایل و ملزومات خانه و آشپزخانه شکل و طرح جدیدی به خود گرفته‌اند‌. شیرآلات بهداشتی ساختمان نیز از این قضیه مستثنی نیستند و تحول چشمگیری داشته‌اند. شیرآلات طی چند سال گذشته هم از لحاظ ظاهری و هم از لحاظ عملکردی دچار تغییر شده‌اند. در واقع از لحاظ عملکردی کارایی شیرآلات بهتر و آسان‌تر شده است و از لحاظ ظاهری نیز دستخوش تغییرات مثبتی شده‌اند. بنابراین لازم است که قبل از خرید شیرآلات درباره تفاوت‌های شیرآلات سنتی و جدید بیشتر بدانیم.

جالب است بدانید که همواره برخی از افراد جامعه به سبک‌های سنتی و قدیمی علاقه دارند و ترجیح می‌دهند از شیرآلاتی استفاده کنند که در عین جدید بودن، طراحی سنتی داشته باشد. ما در این مقاله به بررسی بارزترین تفاوت‌های شیرآلات سنتی و جدید می‌پردازیم.

 

تفاوت‌های شیرآلات سنتی و جدید از لحاظ جنس

در گذشته برای ساخت شیرآلات از آلیاژ روی، مس  و برنج استفاده می‌شد. هر یک از این فلزات مزایا و معایب خاص خود را داشتند اما با ورود فلزات جدید به این عرصه، به مرور زمان استفاده از فلزات نام برده شده منسوخ شد. امروزه نه تنها در ایران بلکه در سراسر جهان، متریال‌های قدیمی مثل آلیاژ روی جای خود را به متریال‌های جدید نظیر مس داده‌اند.

بنابراین  با توجه به مطلب فوق دریافتیم که یکی از تفاوت‌های شیرآلات سنتی و جدید در جنس بدنه می‌باشد.

 

تفاوت‌های شیرآلات سنتی و جدید از لحاظ عملکرد

کمتر کسی پیدا میشه که از شیرآلات فلکه‌ای استفاده نکرده باشد. این شیرآلات به عنوان مرسوم‌ترین و پر طرفدار ترین شیرآلات دهه‌‌های اخیر شناخته شده است. از دیگر تفاوت‌های شیرآلات سنتی و جدید می‌توان به نحوه قطع و وصل شدن آب اشاره کرد. قطع و وصل کردن جریان آب در این شیرآلات توسط دو دستگیره انجام می‌شود که یکی از آن‌ها مخصوص آب گرم و دیگری مخصوص آب سرد می‌باشد. امروزه این شیرآلات در ۹۰ درصد مناطق کنار گذاشته شده‌اند. یکی از دلایل اصلی کنار گذاشته شدن این شیرآلات هدر رفتن آب می‌باشد. همچنین دشواری در تنظیم دمای آب نیز از دیگر معایب این شیرآلات به حساب می‌آید.

اگر سابقه استفاده از این شیرآلات را داشته باشید می‌دانید که شیرآلات فلکه‌ای پس از گذشت مدتی از بین می‌روند و آب از آن‌ها چکه می‌کند. همچنین سرعت باز و بسته کردن آب به دلیل چرخاندن فلکه‌ای بسیار پایین می‌باشد.

شیرآلات فلکه‌ای

 

نسل جدید شیرآلات

  1. شیرآلات اهرمی

اگر به دنبال رایج‌ترین و پرکاربردترین شیرآلات موجود در بازار هستید، باید بدانید که شیرآلات اهرمی همه‌ی این ویژگی‌ها را دارند. در واقع این شیرآلات به دلیل داشتن قیمتی مناسب و همچنین کاربردی آسان، طرفداران بسیار زیادی را به خود اختصاص داده‌اند. جریان آب در این شیرآلات توسط بالا و پایین کردن اهرم قطع و وصل شده و برای سرد و گرم کردن آن نیز کافیست اهرم را به چپ یا راست بچرخانید.

شیرآلات اهرمی

 

  1. شیرآلات چشمی

این شیرآلات دارای سنسوری هستند که توسط نور مادون قرمز کار می‌کنند. در واقع این سنسورها با تشخیص دست، جریان آب را وصل می‌کنند و به محض فاصله گرفتن دست از سنسور، جریان آب قطع می‌شود. در شیرآلات چشمی مشکلاتی از قبیل چکه کردن آب وجود ندارد و همین عامل مانع از هدر رفت آب می‌شود. استفاده از این شیرآلات به دلیل استفاده‌ی آسان بیشتر در هتل‌ها، رستوران‌ها و مراکز تجاری کاربرد دارد.

 

  1. شیرآلات پدالی

شیرآلات پدالی شیرآلاتی هستند که جریان آب توسط پدال قطع یا وصل می‌شود. این شیرآلات از لحاظ عملکردی کاملا شبیه به شیرآلات چشمی هستند اما با این تفاوت که در این شیرآلات سنسور به کار نرفته است.

انواع شیرآلات برحسب فناوری به کار رفته شده

  1. شیرآلات فشاری

این شیرآلات دارای واشر می‌باشند و قطع و وصل کردن آن به فشار آب بستگی دارد. همچنین قیمت این شیرآلات پایین‌تر از انواع دیگر می‌باشد.

شیرآلات فشاری

 

  1. شیرآلات کارتریجی

شیرآلات کارتریجی از لحاظ ظاهری شبیه به شیرآلات فشاری هستند اما تنها تفاوت موجود میان آن‌ها این است که شیرآلات کارتریجی واشر ندارند.

 

  1. شیرآلات توپی

این شیرآلات به شیرآلات تک اهرمی معروف هستند. در داخل آن‌ها فلز یا پلاستیکی وجود دارد که وظیفه‌ی آن کنترل شیر می‌باشد. این شیرآلات از نوع بدون واشر هستند و ممکن است مشکلاتی از قبیل چکه کردن آب در آن‌ها به وجود آید.

 

  1. شیرآلات دیسکی

در این شیرآلات جریان آب سرد و گرم در داخل مخزنی به نام کارتریج باهم ترکیب می‌شود و پس از ترکیب شدن از علم شیر خارج می‌شود.

شیرآلات جدید با ظاهری سنتی

همانطور که گفته شد شیرآلات سنتی معایب بسیار زیادی دارند که عبارتند از: چکه کردن آب، مقاومت پایین و طول عمری کم، پایین آمدن سرعت باز و بسته کردن آب و…

کارشناسان و طراحان شیرآلات با توجه به این معایب سعی در بهبود عملکرد شیرآلات داشته‌اند. از جمله اقدامات به کار رفته شد در تولید شیرآلات جدید می‌توان به استفاده از کارتریج و پرلاتور اشاره کرد که تاثیر بسیار زیادی در مصرف بهینه آب داشته‌اند.

اگرچه شیرآلات جدید ظاهر زیبا و مدرنی دارند اما همواره افرادی هستند که ظاهر شیرآلات سنتی را بپسندند. به همین دلیل طراحان شیرآلاتی را طراحی کرده‌اند که از لحاظ عملکردی مشابه شیرآلات جدید هستند اما ظاهری شبیه به شیرآلات سنتی دارند.

این شیرآلات ترکیبی، با بکارگیری جدید‌ترین متریال‌ها در روکش و بدنه ساخته شده‌اند. و طول عمر بسیار بالایی دارند.

شیرآلات جدید با ظاهری سنتی

 

نتیجه‌گیری

تمام شیرآلات نام برده شده از کیفیت بسیار بالایی برخوردار هستند اما کاربرد هر یک از آن‌ها با دیگری متفاوت است. به عنوان مثال اگر قصد خرید شیرآلات برای آشپزخانه را دارید بهتر است از شیرآلات اهرمی استفاده کنید بنابراین قبل از اقدام به خرید شیرآلات حتما باید نوع شیرآلات مورد نیاز خود را انتخاب کنید تا در هنگام خرید به مشکل نخورید.

در پایان امیدواریم که این مقاله برای علاقه‌مندان موثر واقع شده باشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید